Zájem o slovenský film trvá – zamyšlení nad slovenskými filmy a koprodukcemi první poloviny roku 2019

RadovanHolubZájem o slovenský film trvá – zamyšlení nad slovenskými filmy a koprodukcemi první poloviny roku 2019

Když se ve všech pádech skloňoval úspěch slovenského filmu v roce 2017, kritici potajmu šeptali, že jde jen o výjimku. Že zájem o slovenský film odejde tak, jak přišel. Nestalo se. Situace je trochu jiná, než si skeptici mysleli. Jistě, určitou přesilovku sehrály slovenské minority a tedy majoritně české filmy českých režisérů nebo dokonce slovensko-české filmy českých režisérů. Nicméně mezi TOP 5 domácích filmů najdeme hned dva filmy slovenských režisérů a filmy majoritně slovenské: mysteriózní drama Trhlina Petera Bebjaka (D.N.A. Productions, Slovenská produkčná) s nezvykle vysokou návštěvností 262 411 diváků a rekordně vysokým premiérovým víkendem s 83 266 diváky a otcovské drama natočené na základě skutečné události – Ostrým nožem - Ostrým nožom (nutprodukcia, nutprodukce, RTVS) talentovaného Teodora Kuhna (39 293 diváků). Domácí produkce přilákaly do kin 392 098 diváků, takže efekt roku 2017 zůstává patrný – diváci se prostě naučili chodit na slovenské filmy, slovenské herce a režiséry a mají je rádi.

Čítať ďalej: Zájem o slovenský film trvá – zamyšlení nad slovenskými filmy a koprodukcemi první poloviny roku...

MALÍ VEĽKÍ DETEKTÍVI

mvd1

ALEF FILM & MEDIA

MALÍ VEĽKÍ DETEKTÍVI (r. Juraj Nvota)

Hraný rodinný detektívny seriál o „veľkých" prípadoch partie kamarátov v úlohe vyšetrovateľov.

Námet: Pavel Taussig
Scenár:Pavel Taussig, Roman Kopřivík
Réžia: Juraj Nvota

 

Slovenský film v roce 2018: celkem stabilní evropská situace

radovan-holub1Slovenský film v roce 2018: celkem stabilní evropská situace

V roce 2018 vzniklo na Slovensku 33 celovečerních filmů, z toho 14 minoritních koprodukcí a do distribuce se dostalo 29 celovečerních, 2 středometrážní a 2 krátkometrážní slovenské filmy a koprodukce. Z těchto 33 filmů je 29 dlouhometrážních, z toho 13 hraných a 13 dokumentárních. Celkem je to 22 majoritně slovenských filmů a 11 minoritních koprodukcí. 13 dokumentárních filmů počítám včetně 2 minoritních koprodukcí. Dále je to 1 celovečerní animovaný film a 2 animovaná pásma celovečerního rozsahu.

Čítať ďalej: Slovenský film v roce 2018: celkem stabilní evropská situace

GAZDOVA KRV

ALEF FILM & MEDIA

Gazdova krv (r. Juraj Nvota)

Celovečerný hraný film inšpirovaný životom a dielom jedného z najosobitejších slovenských autorov, Rudom Slobodom, bude príbehom zápasu muža s láskou, sexualitou, svedomím, starobou, súčasnosťou i minulosťou. Pôjde o univerzálny príbeh o výnimočnom rozhodnutí, aj o následkoch, ktoré môže takéto rozhodnutie a pokus o priam „prevtelenie sa" do postavenia demiurga priniesť.

Scenár: Ondrej Šulaj

Tlačová správa k novele zákona o Audiovizuálnom fonde

SAPA COLOR  FULL NAME negativ
Prečítajte si stanovisko Slovenskej asociácie producentov v audiovízii k novele zákona o Audiovizuálnom fonde.

Čítať ďalej: Tlačová správa k novele zákona o Audiovizuálnom fonde

KRYŠTOF (TRI ÚTEKY)

ALEF FILM & MEDIA
v koprodukcii s FULFILM, I/O POST, FILMPARK

KRYŠTOF (TRI ÚTEKY)
r. Zdeněk Jiraský

Celovečerný hraný film o viere, nádeji a obeti

Kryštof, sotva dospelý muž, žije ako čerstvý postulant pred sľubmi v komunite mníchov. Zdieľa s bratmi nielen ich svet kontemplácie, ale ako článok dlhého reťazca tiež prevádza prenasledovaných komunistickým režimom cez hranice do Nemecka. Kryštof chcel utiecť pred svetom do kláštora, ale musí utekať, aby si zachránil holý život a pochopil, že je to jeho posledná šanca k vzbure proti brutálnej politickej moci a záchrane milovaného človeka.

 

Slovenský film v přelomovém roce 2017

Boom diváků na domácí film – nový trend na Slovensku

radovan-holubRok 2017 na Slovensku začal návštěvnickým triumfem slovenského filmu, který ještě před dvěma lety nikdo nečekal. Zároveň pokračovalo další úspěšné tažení slovenských a slovensko-českých filmů na mezinárodních festivalech. Tento trend je důležitý. Vznikly dokonce filmy, které byly umělecky ambiciózní a zároveň získaly diváky. Například filmy Čiara Petera Bebjaka (330 000 diváků na Slovensku plus festivalový úspěch počínaje MFF Karlovy Vary) nebo Špina Terezy Nvotové (50 000 diváků plus festivalový úspěch na MFF v Rotterdamu) nejsou ve své schopnosti promluvit k oběma „pólům" publika tak časté a jsou znakem něčeho nového. Minimálně toho, že divácký film není antagonistou umění. Dalším důkazem pohybu v kinematografii je nový film Tlumočník Martina Šulíka, který dokázal bezchybně zrežírovat dva vysoce výrazné herce v pozoruhodně vystavěném příběhu. Sonáta pro dva duchem protikladné protagonisty byla letos uvedena v sekci Berlinale Special. Filmem Out se slovenský film v roce 2017 po dlouhých 29 letech vrací do druhé nejdůležitější programové sekce MFF v Cannes. Objevují se další filmy jako například Backstage české režisérky Andrey Sedláčkové a slovenské producentky Silvie Panákové. Opět je tu vidět snaha o vyslovení myšlenky atraktivním způsobem, tedy soutěží, hudbou, tancem. Na tento trend navazuje naposledy i Karel Janák, jehož nový slovensko-český film Důvěrný nepřítel, natáčený v Česku a lokalizovaný na Slovensko, teprve přijde do kin v půli roku.

Čítať ďalej: Slovenský film v přelomovém roce 2017

Já, Olga Hepnarová

ALEF FILM & MEDIA

JÁ, OLGA HEPNAROVÁ (r. Tomáš Weireb a Petr Kazda)
2016

Já, Olga Hepnarová, oběť Vaší bestiality, odsuzuji Vás k trestu smrti přejetím a prohlašuji, že za můj život plný utrpení je X lidí málo.

Sugestívny, dramatický príbeh o mrazivých dôsledkoch spoločenského marazmu v období relativizácie základných mravných hodnôt v Československu je inšpirovaný autentickým tragickým príbehom. O univerzálnosti autorskej výpovede svedčí, žiaľ, zdanlivo nemotivované násilie a hromadné vraždy nevinných a nič netušiacich ľudských bytosti, ktoré sa v rôznych častiach sveta dejú aj dnes.

Trailer

Zasadnutie rady Eurimages, Bratislava 2017

Eurimages Board Meeting in Bratislava, 2017