Slovenská kinematografie je zdravá, chybí však filmy pro diváky

(Radovan Holub: reflexe slovenských filmů a majoritních koprodukcí první půlky 2014)

Radovan-HolubNa seznamu mám deset slovenských filmů a majoritních koprodukcí: Arcibiskup Bezák Zbohom, Dobrý človek, Felvidék – Horná zem, Hrana – 4 filmy o Marekovi Brezovskom, Krok do tmy, Lyrik, Slovensko 2.0, Socialistický Zombi Mord, Štvorec v kruhu alebo život medzi únikmi a snami, Všetky moje deti. Jde tedy o celkem deset celovečerních filmů, z toho šest kreativních dokumentů. Celkově lze říct, že žánrová skladba je celkem vyrovnaná, přičemž mírně převažují dokumentární filmy nebo filmy natočené podle skutečných událostí.
To odpovídá evropskému trendu - čisté fikce je stále míň. Zejména se tak děje v rámci menších evropských kinematografií, protože stále víc filmů se musí spoléhat na televizní distribuci – a do ní se v západoevropských zemích lépe vejdou dokumenty.

Čítať ďalej: Slovenská kinematografie je zdravá, chybí však filmy pro diváky

ROZHOVOR S TVORCAMI FILMU RUKOJEMNÍK

Juraj Nvota RUKPrečítajte si rozhovor s hlavnými tvorcami filmu RUKOJEMNÍK - s režisérom Jurajom Nvotom a s producentom a scenáristom filmu, Marianom Urbanom.

Čítať ďalej: ROZHOVOR S TVORCAMI FILMU RUKOJEMNÍK

7 ZHAVRANELÝCH BRATOV

ATTACK film / Honys Motion / TV Prima

Po úspechu slovenskej hranej rozprávky Láska na vlásku a českej rozprávky Traja bratia, pribudne ďalší slovenko-český koprodukčný projekt, Sedem zhavrenelých bratov, režisérky Alice Nelis. Rozprávka na motívy klasickej rozprávky Pavla Dobšinského by mala mať premiéru 28.5.2015 a spolupracovalo na nej mnoho slovenských hercov ako Jana Oľhová, Marián Geišberg, Csongor Cassai, Kristína Svarinská a ďalší.

 

 

OČAMI FOTOGRAFKY

Ocami fotografkyTRIGON PRODUCTION

Koprodukčný celovečerný dokument o známej slovenskej fotografke Zuzane Mináčovej režíruje jej syn Matej Mináč. Film Očami fotografky mal premiéru na 50. ročníku Medzinárodného filmového festivalu Karlovy Vary a 15.9.2015 bude mať svoju slovenskú premiéru na 10. Medzinárodnom filmovom festivale Cinematik v Piešťanoch.

SURI

K2 Studio

V dobe keď sa celý svet prechádza globalizáciou a unifikáciou, kdesi v srdci Afriky bojujú pôvodné kmene za zachovanie svojich zvykov, tradičného života a inakosti. Chcú žiť tak, ako žili ich predkovia, ale kolesá konzumu sa točia prirýchlo. Materiál nakrútený v Afrike v rokoch 2011-2013 tak bude možno jednou z posledných spomienok na výnimočnosť a bojovnosť hrdého afrického kmeňa SURI.
Dokumentárny film Pavla Barabáša pomaly finišuje postproduckiu a konečnú podobu dokumentárneho filmu bude možné zhliadnuť už čoskoro.

ZLATÁ LÝRA

foto-titulná-640x480

TRIGON PRODUCTION

ZLATÁ LÝRA
2016

Desaťdielny dokumentárny cyklus o medzinárodnom festivale populárnej piesne Bratislavská lýra, ktorý ovplyvnil nielen dianie na tejto scéne, ale aj vývoj populárnej hudby v Československu od roku 1966 až po Nežnú revolúciu. Počas 30-tich rokov svojej existencie nielenže upriamil pozornosť na malú krajinu v srdci Európy, ale stal sa pýchou medzinárodného združenia festivalov populárnej hudby združených vo Federation of International Festivals Organization. Od svojho vzniku v roku 1966 bol v socialistickom Československu vždy akýmsi závanom slobody, keďže na ňom účinkovali nielen najlepší československí interpreti, ale aj celý rad zahraničných hviezd prvej veľkosti ako boli Josefine Baker, Cliff Richard, Gilbert Bécaud, Mireille Mathieu, Sandy Shaw, Drupi, Stevie Wonder, Amanda Lear alebo Joe Cocker.

Seriál vznikol v koprodukcii s RTVS.

námet a scenár: Róbert Valovič
réžia: Peter Hledík
kamera: Richard Krivda
produkcia: Ján Jurga
účinkujú: Karel Gott, Ján Lehotský, Jarmila Košťová, Pavol Zelenay, Rita Pavone, Helena Vondráčková, Udo Jurgens, Drupi a ďalšie osobnosti slovenskej, českej a zahraničnej hudobnej scény

Trailer

Posledný film z produkcie K2 STUDIA, Žiť pre vášeň, ocenili v Holandsku i v Slovinsku

žiť pre vášeň
Posledný film Pavla Barabáša, ktorý je pripomienkou významného tatranského horolezca Wieslawa Stanislawskiho, si po získaní cien Grand Prize a Ceny divákov na festivale Horských filmov v Poprade, odniesol ocenenia z holandského festivalu horských filmov a Cenu slovinskej televízie z festivalu v Domžale.
Dvaja mladí horolezci sa rozhodli prejsť rovnakú trasu ako ich predchodca pred 90 rokmi, ktorý len s konopným lanom okolo pása a v okovaných topánkach dokázal nepredstaviteľné. Konfrontácia s extrémne náročným terénom zasnežených Vysokých tatier, ale i s názormi a myšlienkovými pochodmi ich predchodcu prináša podmanivý, nielen vizuálny, zážitok. 

 

ŽIŤ PRE VÁŠEŇ from Pavol Barabas on Vimeo.

PRODUCENT PATRIK PAŠŠ O PROJEKTOCH TRIGON PRODUCTION

Trigon-logoProjekty vo vývoji sú v dvoch kategóriách. Prvú by som nazval: projekty v prenatálnom štádiu. Je to myšlienka, začína literárna príprava, písanie námetu, skúmanie možnosti ich uplatnenia v televíznom vysielaní alebo vo filmovej distribúcii. O týchto projektoch by som nerád hovoril konkrétne, pretože možno dva-trikrát sa mi stalo, že som napríklad na zahraničnom festivale hľadal potenciálneho koproducenta a diskutoval som o téme a o pár týždňov podal žiadosť o grant s rovnakou témou práve on. Spomínaný projekt sa dostal do fázy produkcie a paradoxne, ponúkajú mi v ňom národnú koprodukciu. Žiaľ, v kinematografickom priestore podnikajú aj jedinci, ktorým chýba elementárna miera profesionálnej slušnosti. O týchto projektoch teda hovoriť nebudem.

Čítať ďalej: PRODUCENT PATRIK PAŠŠ O PROJEKTOCH TRIGON PRODUCTION

ROZHOVOR S PRODUCENTOM PATRIKOM PAŠŠOM

Spoločnosť TRIGON PRODUCTION vyrobila nedávno ako majoritnú produkciu dobový film režiséra Miloslava Luthera Krok do tmy. Čo vás ako producenta presvedčilo, že ste išli do tohto projektu?

TRIGON má tri programové prúdy. Jeden z nich sa orientuje na významné slovenské osobnosti a kultúrne počiny. Spisovateľ Alfonz Bednár bol významný slovenský spisovateľ. Novela Rozostavaný dom bola v dobe svojho vzniku považovaná za významnú a vysoko kontroverznú látku. Najviac ma presvedčil entuziazmus režiséra, ktorý v tejto látke videl veľký dramatický potenciál pre zobrazenie postáv a charakteru doby. Som presvedčený, že Slovensko musí reflektovať svoju históriu, pretože národ, ktorý sa nepoučí z vlastných chýb minulosti, je predurčený prežiť si svoje omyly znova. To bol jeden z dôvodov môjho rozhodnutia. Nehovoriac o tom, že Slávo Luther je jednou z najväčších súčasných osobností našej kinematografie, a to bolo pre mňa zárukou toho, že TRIGON spracuje a odovzdá do fondu kinematografického dedičstva kultúrne a dôstojné dielo.

Čítať ďalej: ROZHOVOR S PRODUCENTOM PATRIKOM PAŠŠOM

HĽADANIE

ALEF FILM & MEDIA

Cesty, stretnutia, rozprávanie, spomínanie, rozpamätávanie, útržky obrazov, viet, hľadanie správnych slov, vyjadrenie vnútorného sveta, spájanie pocit, motívov, všetky by sa mali týkať toho, čo mal rád Dežo, čo mal rád Jaro, čo a koho milovali, čo a prečo nenávideli, čo ich odpudzovalo. Prirodzene nepôjde o anketu, skoro všetci, s ktorými, dôverne, priateľsky, milenecky zdieľali svoju prítomnosť v čase svojich najlepších rokov veľmi dobre poznáme, žili sme s nimi, poznali sme ich, predpokladáme, že sú tí, ktorí môžu pomôcť hľadať svedectvo o zárodkov, zdrojoch, cieľoch, snov, predstáv a kreativity tých, ktorých milovali, nenávideli, obdivovali, preklínali... sú to ich najbližší ľudia. Rodičia, deti, ženy, priatelia, priateľky, blízki a vzdialení rodinní príslušníci, spolupracovníci, tí ktorých sa najväčšmi dotkli, tí, ktorých asi najväčšmi obdivovali.